Flowchart: Urban teaching
Dimensies van lesgeven in de grootstedelijke context (Gaikhorst et al., 2020)
Je ervan bewust zijn dat voor sommige kinderen Nederlands niet hun moedertaal is.
Kennisclip over meertalige klassen
Het inzetten van strategieën en activiteiten om de taalontwikkeling van alle kinderen te stimuleren.
Overzicht van lesactiviteiten omtrent meertaligheid
Engelse bron over taal responsief lesgeven
Engelse bron over verschillen in taal en cultuur in de klas
Ervoor zorgen dat niet-Nederlandssprekende leerlingen begrijpen wat zij moeten doen en toegang hebben tot dezelfde leerstof als Nederlandssprekende leerlingen
Erin geloven dat elke leerling academisch kan groeien en je ervan bewust zijn dat gemarginaliseerde studenten met name kwetsbaar zijn voor negatieve stereotyperingen over hun intelligentie, academische vaardigheden en gedrag.
Hoofdstuk 6 en 7: Bron over vooroordelen en verwachtingen van de leerkracht
Podcast over het belang van hoge verwachtingen stellen
(Proberen te) begrijpen hoe cultuur zowel verbaal (stemtoon, spreektempo en woordgebruik), als non-verbaal (ruimtelijke afstand, oogcontact en gebaren) communicatie kan beïnvloeden.
Hoofdstuk 3: Bron over verschillen in taal
Bron over de invloed van lichaamstaal
Actief werken aan het ontwikkelen van culturele competentie door sensitief te zijn voor de geschiedenis, waarden, ervaringen en leefstijl van andere culturen
De culturele achtergrond van je leerlingen beschouwen als een waardevolle bron voor lessen en deze integreren in je lessen.
Bron over het voortbouwen op de (culturele)kennis van je leerlingen in je lessen
Bron met 10 manieren om je klas inclusiever te maken
Bron met richtlijnen voor het integreren van de (culturele) achtergronden van je leerlingen
Verwerken van verschillende (en minder bekende) perspectieven en verhalen in je lessen
Pagina 16 (2.4.5): Bron over het leren nemen van verschillende perspectieven
Engelse bron over het integreren van verschillende perspectieven in je lesgeven
Begrijpen dat kansen op institutioneel niveau ongelijk verdeeld zijn en dat niet alle leerlingen gelijkwaardige erkenning krijgen voor hun werk.
Bron over kansenongelijkheid in het onderwijs
Je inzetten voor gelijkwaardige kansen voor alle leerlingen.
Reflectiekader voor culturele diversiteit binnen de school
Bespreken van (uitingen van) stereotypen en vooroordelen met de klas
Pagina 17 (2.4.6): Bron over stereotypen, vooroordelen en discriminatie
De etniciteit van verschillende leerlingen op een positieve manier terug laten komen in de klas.
Engelse bron over het creëren van een inclusieve schoolbibliotheek
Aanmoedigen van leerlingen om hun verhalen te delen met elkaar en trots te zijn op hun geschiedenis, taal en culturele identiteit.
Hoofdstuk 17: bron over een cultureel relevante pedagogiek
Engelse bron over het stimuleren van de zelfreflectie en zelfwaardering van leerlingen
Comfortabel zijn met het voeren van kritische gesprekken en het doorbreken van stereotypen en vooroordelen.
Bron over (het doorbreken van) kansenongelijkheid
Engelse bron over hoe de vooroordelen die kinderen kunnen hebben doorbroken kunnen worden
Kennis hebben van de drempels en afstand tussen school en thuis die ervaren kunnen worden door families.
Bron over de verschillende dimensies van ouderbetrokkenheid
Engelse bron over oudercontact in een grootstedelijke context
Alle families worden beschouwd als partners in het onderwijzen van de kinderen.
Bron over het bevorderen van oudercontact
Uitreiken naar ouders op positieve, non-traditionele manieren
Samenwerken met zowel collega’s binnen de school, als externe partijen zoals jeugdzorg of wijkteams.
Bron over interprofessioneel samenwerken in het onderwijs
Engelse bron over interprofessioneel samenwerken in het onderwijs
Kennis hebben van de context van de school zoals de omgeving, de buurtbewoners en het gemeentebeleid.
Bron over de samenwerking tussen de school en de omgeving van leerlingen
Initiatief nemen om in contact te komen met sociale, sportieve, culturele of religieuze instellingen in de wijk
Engelse bron over deelnemen in de community van je leerlingen